Nnâ n’època unni li social media trasfòrmanu ogni mumentu ‘n cuntinutu virali e li multinazziunali fòrmanu li nostri abbitudini di cunzumu, a sèculari Festa dî Morti ‘n Sicilia si trova davanti a dui celebbrazzioni ca stannu pigghiannu sempri cchiù spazziu ntô nostru calendariu: Halloween e Dia de los Muertos. Tri maneri diversi pi commemorari lu difuntu ca, sorprendentementi, connivìsciunu radici e significati cchiù prufunni di quantu si putissi mmagginari.
Tri partiti una ràdica
La Festa dî Morti ‘n Sicilia, cu lu sò ammiscamentu dû sacru e dû prufanu, rapprisenta nu ponti ntra lu munnu dî vivi e chiḍḍu dû difunti. Li morti ca pòrtanu rigali ê picciriddi, li duci ca imitanu la frutta e l’uggetti di tutti li jorna, lu manciari lassatu ntâ tàula pi l’ànimi dî cari: tutti elimenti ca pàrranu di nu diàlugu cuntinuu tra dui diminsioni. Nu diàlugu ca attruvamu, puru si ‘n formi diversi, sia a Halloween ca a Dia de los Muertos.
Halloween, ca oggi cumpari comu na festività cummirciali di maschiri e trattamenti, havi li sò radici ntô Samhain celtico, quannu si cridìa ca lu velu tra li munni dî viventi e dî morti addivintava cchiù finu. Li zucchi sculpiti, ca sustituìru li tradizziunali rapi irlannisi, originariamenti sirvìanu pi guidari li spìriti binèvuli e scacciari li mali – non accussì diversi dê cannili ca li siciliani addumàvanu pi l’ànimi dê difunti.
Lu Dia de los Muertos dô Messico, chê so altari culurati e crani di zùccaru, putissi pariri l’antìtisi dâ nostra commemorazzioni cchiù austera. Eppuru, li “marionetti di zùccaru” e lu “fruttu di martorana” siciliani non sunu accussì cuncettualmenti luntani dê calaveras missicani: tutti dui li tradizzioni usunu lu duci pi esorcizzari l’amarezza dâ morti, trasfurmannu lu luttu nta na celebbrazzioni dâ vita.
Nu patrimoniu di sapuri e tradizzioni a rischiu
Mentri li centri commerciali sunu sfumati cu l’aranciu di sittèmmiru e li feed di Instagram sunu traboccanti di zucchi ntagghiati e trucchi spaventusi, nu tesoro priziosu dê tradizzioni siciliani rischi di svaniri cô tempu. Ma quantu sapemu veramenti li sfaccittaturi autentichi dâ nostra celebbrazzioni dî morti?
Nu viaggiu attraversu li pruvinci di l’isula rivela nu mosaicu di sapori trasmissi di ginirazzioni in ginirazzioni. A Palermu, lu prufumu dâ muffuletta – pani tìnniru arriccutu d’ogghiu, sali, pipi e ricotta salata – s’intricci cu chiddu dû tetù, giuielli nichi di pasta di cacau spezziatu, e dî taralli, cu na forma circulari, na vota simmulicamenti dunata dû difuntu. Ntâ zona di Missina, li prufumati ‘nzuddi di mènnuli cuntunu storii di famigghia, mentri a Catania li rame di Napuli cunquistanu lu denti duci câ sò pasta di cacau morbida e la sò glassa scura.
La pruvincia di Rausa agghiunci ô musàicu li sò nucatoli, cassetti di tisoru di pasta chini di mènnuli e spezzi, mentri la famusa frutta Martorana, nata ntê cucini dû cunventu Martorana di Palermu, culura li tàuli di tutta l’ìsula chî sò nichi capulavori dâ pasta di amanduli. Lu cannistru, cchiù di nu sèmprici cestu, cunzerva stu patrimoniu di sapuri: chinu di piaciri duci pî picciriddi, rapprisenta lu ponti nvisìbbili ntra li ginirazzioni, sarvannu l’idintitati cchiù autentica dâ nostra terra.
Manifestazioni 2024: fistiggiamenti ntê pruvinci siciliani
St’annu la Sicilia arrivivi cu nummarusi manifistazzioni ca ntrizzanu li diversi tradizzioni di ricurdari li defunti. A Palermu la “Notte di Zucchero 2024” (31 uttùviru – 3 nuvèmmiru) trasforma lu centru stòricu ‘n palcu pi manifistazzioni culturali, mentri via Emerico Amari òspita la vivaci “Hop Hop Fiera dei Morti”, urganizzata cû sustegnu di Artigianando. La stòrica fiera “Armi Santi” a via Maqueda (24 uttùviru – 2 nuvèmmiru) manteni viva la tradizzioni seculari, e ntô Parcu Villa Filippina li picciriddi ponnu mmergirisi nta l’atmusfera festiva di “Dia de los Muertos” cu nu spiciali festa di custumi (2-3 nuvèmmiru).
A Catania la “Festa di Morti” (30 uttùviru – 3 nuvèmmiru) anima li vìi dû centru cu bancarelli e manifistazzioni culturali, mentri a Aciriali la tradizziunali Fiera dî Morti porta cu idda lu prufumu dî duci tìpici e l’atmusfera antica tradizzioni.
Ntâ zona di Sarausa la capitali òspita la “Fiera dei Morti” ô Parcu dî Villini, mentri Augusta trasforma Chiazza Funtana ‘n centru di cilibbrazzioni câ sò “Festa dî Morti”. Tutti dui l’eventi, programmati dô 30 uttùviru ô 3 nuvèmmiru, offri nu miscugghiu di tradizzioni e mudernità.
Nu futuru pâ nostra mimoria
Comu putemu prisirvari l’autintitità dâ Festa dî Morti ‘n Sicilia nta l’era dî social media? A risposta pò èssiri nnâ contaminazzioni cuscienti. L’obbiettivu nun è cummattiri a glubalizzazzioni inevitabbili, ma criari nu dialogu tra curturi. Li “frutti di martorana” ponnu coesistiri cû “candy corn”, accussì comu li prighieri pô difuntu ponnu altirnari cu “trick or treat”.
La Festa dî Morti ‘n Sicilia nun havi a divintari nu capitulu dâ storia, ma evòlvirisi nta na cilibbrazzioni chi talìa ô futuru senza scurdari lu passatu. Sulu accussì putemu trasmèttirila ê novi ginirazzioni, non comu n’imposizzioni, ma comu nu patrimoniu vivu e vibranti di cui èssiri orgogliusi.
 fini, sia attraversu na storia su Instagram ca na storia trasmissa dî nanni, l’impurtanti è mantèniri vivu chiḍḍu filu ‘nvisìbbili ca ci liga â nostra mimoria cullittiva. Picchì, comu dicìanu li nostri avi, chiḍḍi ca si scurdanu dî sò ràdichi sunnu comu n’àrvuru senza linfa.