Mercuridìa 23 di aprili ê 19, la Scola Siciliana di Fotografia n via XX Sittèmmiru 13 di Palermu ospita la prisintazzioni dû novu libbru di fotugrafìa di Nunzio Guzzo. Lu vulumi, pubbricatu di Plumelia, arricogghi 93 mmàggini putenti e suggistivi ca cùpturanu l’essenza cchiù autentica dâ Sicilia attraversu facci, paisaggi e tradizzioni Na serratura nica ntâ porta nterna dô Casteḍḍu Ventimiglia a Castelbuonu addiventa lu sìmmulu di chistu straurdinariu viaggiu visivu, lu puntu di partenza di n’òpira ca unisci mimoria e cuntimpurania.
Lu sguardu puèticu di nu mastru dâ fotugrafìa
L’eventu sarà arricchitu dî nterventi dû scritturi Giuseppe Maria Di Giacinto, dî fotugrafi Francesco Enia e Tania Spadafora, e dû curaturi Antonio Saporito Renier, diritturi dâ Scola Siciliana di Fotografia. La sirata, ca vidiri la prisenza di l’auturi, sarà mudirata dâ jurnalista Alessandra Turrisi.
Nunzio Guzzo, natu ntô 1952, accuminciò lu sò viaggiu artìsticu ntô 1976, quannu turnatu dô sirvizziu militari pigghiàu pâ prima vota na fotocamera reflex di 35 mm. A partiri di chiḍḍu mumentu, la sò visioni fotugrafica si sviluppàu secunnu nu principiu funnamintali: catturari lu mumentu senza artificiu.
“Quando un dettaglio cattura la mia attenzione” confessa Guzzo, “io lo vedo già incorniciato, appeso a una parete. Quella foto esiste già, aspetta solo di essere scattata“.
La sò passioni pi l’immaggini nascìu duranti la sò carusanza, quannu scupriu na scatula di scarpi china di vecchi fotugrafìi. Chiḍḍu ca accuminciò comu na sèmplici curiosità s’è trasfurmatu nta na forma d’arti raffinata e nu strumentu pi cristallizzari lu tempu: ntê gesti di tutti li jorna, ntê rughi dô travagghiu, nta l’architittura suspinnuta tra passatu e prisenti.
La fotugrafìa di Nunzio Guzzo nun si limita a ducumentari la rialtà, ma nterpreta e trasforma. È na storia visiva ca unisci pittura e puisìa, uffrennu nu sguardu ìntimu e prufunnu supra na terra cumplessa comu la Sicilia.
N’òpira tra mimoria e cuntimpurania
Lu vulumi, già dispunìbbili ntâ libbrarìa Modusvivendi a via Quintino Sella, arricuogghi immagini ‘n biancu e niuru e a culuri ca mòstrunu l’incontru tra la mimoria e l’eventi attuali, tra lu lirismu e lu rialismu grezzu. La narrazzioni visiva si cuncentra ‘n particulari supra li tirritori di Palermu, ammiscannu riguri cumpusizziunali e dilicatizza puètica nta na storia ca abbrazza la cumplessità culturali di l’isula.
Storî da Sicilia nta 93 scatti
Li 93 fotugrafìi arricugghiuti ntô libbru pàrranu di na Sicilia antica e prisenti, dulurusa e viva, ntâ quali lu sacru e lu prufanu sunnu ntrizzati cuntinuamenti. Ntra li scatti cchiù mpurtanti, s’esprimi n’internu rustico a Porticello dô 2006, cu na forti connotazzioni etno-antropulòggica. L’immaggini mustra iconi santi ‘mpiccati ô muru arrè a na sèmplici lampadina a filamentu, mentri na treccia d’agghiu ‘mpiccata dô suffittu. L’ùrtimu, sicunnu li tradizzioni antichi, havi na funzioni apotropàica, prisirvannu la bona furtuna ntô mari e ntâ terra dâ famigghia dô marinara – n’elimentu ca metti n risaltu lu prufunnu ligami tra fidi e superstizzioni ntâ cultura di l’isula.
Altrimenti putenti è nu colpu ‘n biancu e niuru scattatu a Altofonte ntô 1978, ca rivela chiari nfluenzi bressoniani. La fotografìa metti ô cuntrariu l’esposizzioni cruda di testi bovini e carcassi di armali cu l’innucenza di nu picciriddu ca passa, criannu nu dialogu antropologgicu tra dui munni. L’immaggini evoca macari nu pirìudu storicu signatu di guerri mafiusi, quannu l’armali foru ammazzati quarchi vota comu “avvertimentu mafiusu” – la picciotta addiventa accussì na metàfura pi na sucità coinvolta ma estranea a chista lòggica viulenti.
Lu viaggiu fotugràficu s’allunga appoi ntô nternu di l’ìsula, ntâ campagna di Nissenu, unni ntô 2008 Guzzo catturau paisaggi unni la luci ncidi furmi cu na manu antica. Sti mmàggini diàlugunu câ granni tradizzioni dâ fotugrafìa paisaggistica siciliana e napulitana, di Melo Minnella a Giuseppe Leone, nzinu ê fotugrafi europei dû sèculu XIX, ma cu na sinzibbilità dicisamenti cuntimpurània.
L’anima di na terra cumplessa
“Nei paesaggi di Guzzo ci sono mille ritratti e nei suoi ritratti mille paesaggi” spiega Antonio Saporito Renier, ca cridìa ntô talentu dû sò studenti fin di l’inizziu. “Persone che hanno lavorato, arato, raccolto, costruito, demolito, abbandonato, amato; ci sono anime, spesso contadine, che hanno forgiato il territorio con una visione di futuro e che, poi, hanno dovuto abbandonare i loro sogni alle intemperie della dissennata gestione sociale della Sicilia da parte dei governi centrali. Usci di legni rugosi chiusi e consunti dal tempo, case rurali diroccate ma tenacemente erte sugli adagi collinari, finestre opacizzate, come lenti sberciate di vecchi occhiali, davanti a occhi che, come per il poeta argentino Borges, ‘vedono’ con altri sensi“.
Dû jancu e nìuru rigurusu, ca arriòrda li giumitrìi di Bresson, ê culura calmi e sfumati di na Sicilia rurali ca risisti, lu vulumi di Nunzio Guzzo è n’invitu a rallintari, a ussirvari, a ricurdari. Nu viaggiu pi dda portedda simmòlica dû Casteddu di Ventimiglia, pi tràsiri nta nu munnu ca è ancora vivu, si sapemu ascutàrilu e taliàrilu cu l’occhi giusti.
Chiunque voli scoprire sta straordinaria collezione fotugrafica si pò già accattari lu libbru ntâ libbrarìa Modusvivendi in via Quintino Sella a Palermu, oppuru participari â prisintazzioni di mercuridìa 23 aprili ê 19:00 ntâ Scola Siciliana di Fotografia in via XX Settembre 13, unni sarà pussìbbili scuntrari l’auturi e li prutagunisti di sta prizziusa operazzioni culturali.