Ntô cori di Palermu, intra li mura dû nòbbili Palazzu dî Nurmanni, s’attrova nu frammentu dâ storia chi cunta l’evuluzzioni artìstica dâ Sicilia: li Nobili Ufficinai. Sti attelli artiggianali, attivi duranti li regni nurmanni e svevi, foru lu puntu di riferimentu di n’incridibbili pruduzzioni artistica e manufatturiera, lu risultatu di na fusioni culturali senza pricidenti. Ccà s’incuntraru l’arti islamica, nurmanna e bizzantina, dannu vita a òpiri di raffinatezza senza paru.
Sutta la guida illuminata di dui suvrani, Ruggeru II d’Autavilla e Fidiricu II di Svevia, li Nobili Ufficinai agghicaru ô massimu, trasfurmannu lu Palazzu Riali nta nu veru e propriu trisoru artìsticu Fu Ruggeru II chi funnau sti officini, cuncipiti comu ncrociu di talenti e nfluenzi, unni li tradizzioni àrabbi s’ammiscaru cu lu stili nurmannu, criannu na sìntisi culturali ca fici di Palermu unu dî principali centri artìstici dû Miditirràniu
Ntra li criazzioni cchiù spittaculari dê Nobili Ufficinai, si distingui la Cappella Palatina, custruiuta ntra lu 1130 e lu 1143. Chistu gioiellu architittonicu, pruggittatu comu postu di cultu privatu dô re, rapprisenta l’essenza dâ fusioni culturali. Li suffitti di lignu addicurati cu stalattiti (muqarnas) arriòrdunu l’arti islamica, mentri li musàici d’oru, òpira di mastri greci, illuminanu l’ambienti cû sò lustru. Lu risultatu è n’armunìa pirfetta tra Livanti e Ovest, unni l’artiggianatu si traduci ntâ pura biddizza.
Li dicurazzioni, abbilliti cu scrizzioni àrabbi e mutivi giumètrici, non erunu ornamenti sèmplici. Rapprisintavanu la visioni pulìtica di Ruggeru II: na Sicilia multiculturali, unni la cunvivenza tra pòpuli e riliggiuni diversi nun sulu vinìa tullirata, ma esalata comu mudellu di cuvernu
Cu l’agghicata di Fidiricu II di Svevia, nasciutu a Palermu ntô 1194, li Nobbili Ufficinai agghicaru a nu novu liveddu d’eccillenza Crisciutu nta n’ambienti pirmeatu di nfluenzi àrabbi, latini e nurmanna, Fidiricu II trasfurmau lu Palazzu Riali nta nu centru di riunioni pi ntillittuali, artisti e scinziati di tuttu lu munnu canusciutu. Li sciamiti e li brocati prudutti nta stu pirìudu addivintaru sìmmuli di lussu, rinumati nta tutta l’Europa e richiesti dê cchiù pristiggiusi corti.
Oltri â siti, li labburatori dî Nobili Officinae si distinguìru pâ trasfurmazzioni di matiriali prizziusi comu lu cristallu di roccia, l’oru, l’argentu e li petri semiprizziusi. Una dê tecnichi cchiù affascinanti era chiḍḍa dô màmmuru ntaccatu, ca addicurava li pavimenti e li culonni cu disegni giumetrici ca parevunu cuntari storii attraversu la petra. Chisti labburatori nun èranu sìmplici fabbrichi, ma veri centri di ‘nnovazzioni artistica, unni ogni criazzioni rapprisintava ‘na dichiarazzioni di putiri, ricchìzza e apertura curturali.
Ancora oggi, tracci dê Nobili Ufficinae si ponu vìdiri ntê musàici scintillanti, ntê suffitti sculpiti e ntê tessuti prizziusi ca abbillìsciunu lu Palazzu Nurmannu. Visitari chistu postu voli diri fari n’immersioni nta n’època unni l’arti non canuscìa cunfini e li diffirenzi culturali erunu cilibbrati comu nu patrimoniu. Ogni dittagghiu, ogni dicurazzioni, ogni àngulu di l’edificiu è na tistimunianza dâ straordinaria capacità di chisti travagghiaturi di criari na biddizza senza tempu.
Riscopriri chistu patrimoniu non è sulu n’attu di mimoria storica, ma n’opportunità pi riconnettirisi a nu pirìudu unni l’arti e la cultura crisceru grazzi ô dialugu tra diversi munni. Li travagghiaturi dê Nobili Officinae sapevunu criari biddizza e lussu senza tempu, lassannu nu segnu ‘ndilìbbili ca cuntinua a ispirari e affascinari.
Chiunque esplora lu Palazzu Riali uoggi non pò evitari di èssiri traspurtatu arrè ntô tempu, a n’època unni la criatività non avìa limiti e unni ogni travagghiu cilibbrava la magnificenza di n’isula ntô centru dô munnu.