“1891: Il naufragio del piroscafo Utopia”, la storia scurdata torna a viviri a Misilmeri

Lunidìa 17 di marzu ô Palazzettu dâ Cultura la prisintazzioni dû libbru di Roberto Lopes supra lu tràggicu abbinimentu ca custau la vita a cintinara di migranti siciliani

ri Filippo Zimbili

Lu 17 marzu 1891, nta l’acqui di Gibbilterra, la navi a vapuri ngrisi “Utopia” affunnau, purtannu cu idda lu sonnu miricanu di quasi 600 pirsuni. Pricisamenti 134 anni doppu dda traggedia, Misilmeri rinni umaggiu ê vìttimi câ prisintazzioni di l’òpira di Roberto Lopes ca metti â luci na pàggina drammàtica di l’emigrazzioni siciliana, troppu tempu scurdata.

N’eventu di nun scurdari

L’appuntamentu è fissatu pi lu lunidìa 17 marzu 2025 ê 17:00 ô Palazzettu dâ Cultura di Misilmeri, ntô Corso Vittorio Emanuele 398. L’eventu è urganizzatu dû Cumuni e dâ Bibbliuteca lucali, ‘n cullabburazzioni cu l’associazzioni SicilAntica di Misilmeri e l’associazzioni Prospettive di Mezzojuso.

La jurnata s’aprirà cu saluti dû sinnacu Rosario Rizzolo, Enrico Venturini, capu dû Palazzettu dâ Cultura, e Marco Giammona, prisidenti di SicilAntica Misilmeri. Seguirannu li ntirventi di Francesco Barna, prufissuri di littiratura a l’I.I.S. “Don Luigi Sturzo” di Baarìa, e Giuseppe Giordano, prufissuri di etnomusicoluggìa a l’Università di Roma Tor Vergata. Non mancarannu mumenti artìstici cu litturi di Pietro Parisi e ntirventi musicali di l’associazzioni Prospettiva. L’auturi sarà prisenti pi dialogari cû pùbblicu.

La traggedia di lu 1891 e li migrati siciliani

Lu libbru ricustruisci minuziusamenti l’abbinimenti di ddu jornu fatidicu, quannu l’Utopia, avennu navigatu di Triesti e passatu pi li porti di Missina, Palermu e Napuli, affunnau ntô portu di Gibbilterra ‘n sècutu a na scuntrata câ navi di guerra ngrisi Anson duranti na viulenta timpesta. La navi traspurtava circa 813 passiggeri, pâ maggior parti migranti miridiunali diretti a Nova Jorca, e macari n’equipaggiu di circa 59 cristiani.

Lu bilanciu di morti fu divastanti: 554 vìttimi, di cui 35 siciliani. Li migrati isulani vìnniru suprattuttu di Mezzujusu (16 partiru, 13 mureru), Termini Imeresi (28 partiru, armenu 9 mureru), Marianòpuli (11 partiru, mureru tutti), accussì comu di Casteltèrmini, Lucca Sìcula e Missina. Agricurtura, travagghiaturi e articiani ca lassaru li soi terri ‘n circata di nu futuru megghiu all’estero.

Nu travagghiu di ricerca di vint’anni

“1891. Il naufragio del piroscafo Utopia”, pubblicatu di l’Istituto Poligrafico Europeo, è lu fruttu di vint’anni di travagghiu minuzziusu. Comu affirma Vincenzo Guarrasi ntâ prefazzioni, lu travagghiu di Lopes va oltri la sèmplici crònica stòrica, uffrennu na trasversali cchiù ampia dâ granni emigrazzioni taliana tra la fini dô XIX e l’iniziu dô XX sèculu.

Lu vulumi si basa supra na massa mprissiunanti di ducumenti: archivi stòrici, giurnali cuntimparànii pubbricati nta vari paisi, registri di l’imbarcu e dû sbarcu, documenti di prucessu, rapporti parlamentari e currispunnenza privata. Grazzi a stu travagghiu minuzziusu, l’auturi fu capaci di ricustruiri la lista dê nomi di tutti li viaggiaturi, cu dittagghi supra l’età, l’urìggini, la distinazzioni, la prufissioni e lu distinu doppu l’incidenti.

Tra ducumentu stòricu e narrazzioni

La particularità di l’òpira s’attrova ntâ l’approcciu narrativu ca accumpagna lu riguri ducumintàriu. Lopes altirna la ricustruzzioni dî fatti cu criazzioni littirari ntê quali duna vuci ê vìttimi dû naufraggiu, facennuli parrari ‘n prima pirsuna supra li sò spiranzi, l’illusioni e li sò pauri. Nu strumentu ca renni la littura coinvolgenti e pirmetti di tràsiri ‘n cuntattu chê singuli storii di chisti migranti.

L’òpira fa parti dâ ricerca stòrica supra li classi suttaterni, ristaurannu la dignitati e la mimoria ê cristiani li cui storii foru scurdàti pi tantu tempu. Comu osserva lu stissu auturi,

la tragedia dell’Utopia non è entrata nella memoria collettiva della nazione perché non ha interessato i ceti dirigenti ma le classi subalterne.

Nu ponti tra passatu e prisenti

Lu libbru stabbilisci nu parallelu inevitabbili chê drammi migratori cuntimpurànii. Comu suttalineò ulteriormenti Guarrasi, lu significatu di l’òpira,

non offre soltanto un tributo alla memoria di un alto numero di persone tragicamente scomparse il 17 marzo del 1891, ma dà uno spessore storico a un’attualità che ci propone quotidianamente la cronaca di un dramma epocale: il Mediterraneo che si trasforma in cimitero per il naufragio di tanti migranti.

N’appuntamentu di nun mancari

Partecipari â prisintazzioni dû 17 marzu voli diri immergirisi nta nu viaggiu ntô tempu ca illumina sia lu nostru passatu ca lu nostru prisenti. Ntâ n’època unni li migrazzioni continuunu a signari la nostra vita cutiddiàna, la storia di l’Utopia ci invita a riflèttiri supra la natura ciclica dâ storia e l’umanità cumuni ca liga li ginirazzioni. Comu dici Guarrasi,

In questo tempo, che è il nostro, è sempre più importante conservare memoria dell’Utopia.

N’invitu a non mancari chistu appuntamentu câ storia, unni la mimoria addiventa na simenza di cunsapivulizza pi affruntari li sfidi di dumani.

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