A musica cuntimpurània non è cchiù difinuta attraversu gèniri spicìfici; ô cuntrariu, addivintàu nu spirimentu custanti ntê contaminazzioni sònichi, spissu riduttu a l’essenziali pi adattàrisi a nu pùbbricu sempri cchiù distrattu e menu crìticu. Si tratta di mùsica clàssica, punk, prugrissiva o pupulari siciliana, ogni sprissioni pari èssiri nfruinzata dî prissioni di n’ambienti duminatu di modi fugaci e di dinàmichi suciali supirficiali.
Vivemu ntâ n’època unni l’attinzioni è cchiù vascia di tutti li tempi. Si pensa ca la durata media di l’attinzioni è sulu 8 sicunni, cu sulu 40 sicunni pî cchiù attenti. Tenennu chistu ‘n menti, comu putemu aspittari ca qualchidunu pò cuncintràrisi supra n’òpira musicali ca dura minuti, si non uri? A vilucità cu cui cunsumamu lu cuntinutu inevitabbilmenti canciau la nostra rilazzioni câ musica: non c’è cchiù tempu pi studiari e riflèttiri, né pi criari spazzi unni nutriri lu spìritu, comu succidìa ntô passatu.
L’avventu dâ tecnuluggìa, suprattuttu dâ ntiligginza artificiali, trasfurmò ultiriurmenti lu paisaggiu musicali. Oji, la NA havi n’impattu ncapu tutti li cosi, dâ cumpusizziuni a l’arrangiamenti, dâ criazziuni di novi strumenti â distribbuzziuni dâ musica. Rischiamu di truvàrisi prestu cu “artisti” ca non sunu cchiù musicisti riali, ma cristiani scigghiuti pâ sò aspettu e lu sò rolu nta nu sistema cuntrullatu di piattaformi ntiliggenti. Chisti piattaformi, grazzi a alguritmi sufisticati, privìdinu li tinnenzi, anticipanu li disii e crìanu prudutti adattati pirfettamenti ê gusti attuali.
Ntô stissu tempu, stàmu assistennu â scumparsa prugrissiva dâ musica tradizziunali. Li melodìi e li ritmi ca pi sèculi hannu caratterizzatu l’identità curturali di cumunità interi stannu scumparennu, suffucati di l’omugginità dô mircatu glubbali. A musica tradizzionali, na vota trasmissa oralimenti o cu na didicazzioni ginirazziunali, ora supravvivi sulu ntâ picca pruggetti d’archiviu o veni cilibbrata nta l’occasionali festi etnici.
Non si tratta sulu dâ pèrdita dê stili musicali, ma macari dê strumenti ca carattirizzunu l’identitati di nu postu, dê modi di campari, di l’emuzzioni, dê storii e dê valuri cunnivisi. Strumenti comu lu maranzanu, lu tambureddu e lu friscalettu, ricchi di storia e significatu, nivitabbirmenti richiàmanu nu culuri sicilianu. Puru si la tecnologgìa pò òffriri strumenti pi prisirvari chisti tradizzioni, tenni a standardizzari lu gustu musicali, favurènnu l’immediatizza supra la prufunnità. Li soni ancestrali, li strumenti acùstici fatti a manu e li canti rituali rischiunu di èssiri scurdàti nta n’època ca premia la velocità.
Na vota, criari musica era n’arti ca richiedìa pacienza, ‘mpegnu e didicazzioni. Non c’èrunu màchini pi facilitari lu prucessu: sulu lu musicisti, lu sò strumentu e la sò menti. La distanza tra l’idea musicali e la sò rializazzioni fu collegata esclusivamenti attraversu na custanti pratica e disciplina, nu prucessu ca non sulu migghiurò la tecnica ma purtau macari a na prufunna cunnissioni tra artista e travagghiu.
Oggi, lu tempu didikatu a l’ascultu prufunnu e â criazzioni pazienti pari èssiri scumparutu. A musica addivintàu nu pruduttu cunsumatu rapidamenti, distinatu a scumpariri ô stissu modu. Ma ci nni s’avissi a fari na dumanna funnamintali: semu ancora disposti a riscupriri lu valuri dû tempu, dâ didicazzioni e dû sforzu ca ci serbinu pi criari qualchi cosa di autènticu?
Semu davanti a na scelta mpurtanti. Putemu lassari ca la NA continua a difiniri lu sonu dû nostru futuru oppuru putemu pigghiari arrè lu nostru spazziu pi criari e ascultari cchiù cuscientimenti. Avemu la pussibilitati di esplurari la musica comu nu percorsu evulutivu, n’equilìbbriu tra ispirazzioni e rialtà, ca pò ancora nutriri lu nostru spìritu, si sulu semu disposti a didicaricci lu tempu giustu.