Samhain – la porta dû nvernu scuru, tra cultura e tradizzioni

ri Valentina Stelluccio

Cu l’autunnu ora assái avanzatu e li jorna ca si fannu cchiù curti, s’avvicinamu a una di li festività cchiù antichi e curturalmenti densi di l’annu, Samhain.

Pi tanti, stu pirìudu signa lu passaggiu dâ staggiuni dâ raccolta ô nvernu scuru, mentri ntâ tradizzioni cèltica rapprisenta la sogghia tra lu munnu dî viventi e chiddu dî spìriti. E’ na festa cu prufunni radici, assai luntana dî semplificazzioni muderni ca la liganu a mmàggini stereotipati o ntirpritazzioni supirficiali comu la “festa dû diavulu”.

Approfondiri lu significatu storicu e curturali di Samhain ci pirmetti di riscopriri lu valuri e lu simmulismu di na tradizzioni ricca e putenti.

Urigginariu nnê curturi celtichi, Samhain fu celebbratu nnâ notti tra lu 31 uttùviru e lu 1 nuvèmmiru, ca currispunni â fini dâ staggiuni dâ raccolta e ô princìpiu di l’invernu. Lu pirìudu era cunsidiratu comu na “porta” tra lu munnu visìbbili e lu munnu nvisìbbili, nu tempu quannu li spìriti di l’antinati turnàvanu timpuraniamenti ê viventi pi taliàrili. Chistu sensu di cuntinuità tra li munni non fu pircipitu câ paura, ma comu n’opportunità pi riunirisi e ricurdari.

Secunnu li liggenni pagani, duranti la notti di Samhain, li druidi e li figuri riliggiusi celtichi cunnucevunu rituali pi guidari li spìriti e dari prutizzioni ê villaggi dâ nfruenza dê spìriti maligni.

Li celebbrazzioni si fìciru ntunnu a granni falò, e li genti si vistìanu cu peddi e maschere pi cunfunniri li spiriti ostili. Lu travestimentu, quinni, non era n’attu d’emulazzioni maschili, ma na speci di prutizzioni e rispettu pê forzi invisìbbili.

Duranti li sèculi, cu l’avventu dû Cristianèsimu, la festa fu prugrissivamenti rintirpritata e fusa cu lu Jornu di Tutti li Santi, dannu uriggini a Halloween, na cilibbrazzioni oramai assai diversa, puru si diriva di Samhain

Nnî ùrtimi decenni, suprattuttu nnâ arcuni curturi, Samhain fu culligatu sbagghiatamenti a pratichi occulti o macari “diabbòlichi”, turcennu a so’ identità storica e curturali. Nnâ rialtà, i riti di Samhain nun avìanu nuḍḍa connessioni cû culti mali o scuri, ma cchiuttòstu cû ciclu naturali dâ vita e dâ morti, onorati traversu gesti ca arricanuscìanu l’inevitabbilità dâ fini di ogni ciclu pi fari postu a novi fasi.

Oi, tanti cumunità ‘n Europa e Stati Uniti riscuprìsciunu lu Samhain nnâ sò forma urigginali, comu cilibbrazzioni dâ natura e dî cicli staggiunali. Ripetennu li rituali tradizzionali, li famigghi addumanu lanterni nichi o cannili pi guidari li spìriti benigni e osservari nu mumentu di miditazzioni, s’arriunìsciunu pi ricurdari li soi antenati e riconnettirisi câ natura. È nu modu pi alluntanàrisi dî ‘ntirpritazzioni ‘ngannùsi e riscupriri Samhain comu nu mumentu di riflessioni, cunnissioni e celebbrazzioni dû ritmu naturali dâ vita.

Nta stu cuntestu, Samhain nun è na “festa dû diavulu”, ma nu tribbutu â natura ciclica dû tempu e â cuntinuità tra passatu e prisenti, tra spìritu e natura. Ricurdari e cilibbrari stu significatu voli diri riscupriri, puru ntê tempi muderni, lu valuri di na spiritualitati ca talia lu munnu ntô sò nzemi unni tuttu è intercunnessu.

Buon Samhain a tutti!!

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