Dâ Nova Zelanda pi riscopriri Petru Fudduni

Dui ricircatura attraversanu lu munnu pi sarvari di l’ubbriu lu pueta pupulari sicilianu dû ‘600, tra archivi digitali e documentari

ri Filippo Zimbili

‘A cultura siciliana trova nu ‘naspittatu alliatu di l’autra parti dû munnu: di la Nova Zelanda parti nu ambiziusu prugettu di riscoperta ca putissi canciari lu distinu di unu dî cchiù significativi pueti pupulari siciliani dû XVII sèculu, Petru Fudduni, la cui mimoria rischia di scumpariri câ curruta dû tempu.

Un ponti tra Wellington e Palermu: lu prugettu di riscoperta

Paola Tiné e Alfio Leotta di la Victoria University of Wellington hanu attraversatu menzu munnu pi na missioni culturali straurdinaria. Lu so’ prugettu, “Storie Indimenticabili:Progetto di Valorizzazione del Patrimonio Culturale Siciliano Attraverso Metodologie Creative”, finanziatu di la so’ università e dû Cumuni di Palermu, rapprisenta nu esempiu ‘nnovativu di comu la ricerca accademica pò uniri si câ tecnuluggìa moderna pi sarvari lu patrimoniu culturali.
L’iniziativa si sviluppa attraversu diversi canali: nu archiviu digitali consultabbili supra www.fudduni.com, unni si raccògghinu ducumenti, testi e tistimunianzi; nu canali YouTube “Sulle Orme di Fudduni” didicatu a vidiu-interviste cu studiosi, pueti e cittadini; e la rializzazioni di nu documentariu animatu pensatu pi fari avvicinari li novi ginirazioni a sta figura storica.

‘A vita e l’opira: nu ritrattu dû pueta tra storia e leggenda

Natu a Palermu tra lu 1600 e lu 1604 ntô vivaci quartieri dû Capu (allura chiamatu Seralcadio), Petru Fudduni ‘ncarnava l’essenza cchiù autèntica di ‘a cultura pupulari siciliana. Terzu di setti figghi, la so’ vita pigghiò na svirguta dicisiva quannu, a quinnici anni, fu custrettu a pigghiari lu postu dû frati cchiù granni, ca murìu ntô menzu a nu ‘ncidenti, comu pirriaturi nta ‘a cava di l’Acquasanta.
Lu so’ stissu cugnomu ammucciava na storia ‘ntrissanti: secunnu certi fonti, “Fudduni” era nu nnomignu ca vinìa di li so’ “bizzarrìi”, comu iddu stissu cunfessa ntê so’ versi: “mi chiamano Fudduni, ma foddi nun sugnu!” (mi chiamano folli, ma folli nun sugnu).

Nu pueta tra dui munnu

‘A particularità di Fudduni era la so’ capacità straurdinaria di attravirsari li barriere suciali dû so’ tempu. Siddu puru vinìa di na famiglia umili, la so’ intelligenza e lu so’ talentu pueticu ci apreru li porti di l’Accademia dei Riaccesi, una di li cchiù prestiggiusi istituzzioni culturali palirmitani. Stu duppiu rolu – pueta di strata e ntirlettuali ricunnisciutu – ci pirmisi di sviluppari na vuci unica nta ‘a littiratura siciliana.
La so’ opira cchiù famosa, lu puema epicu didicatu a Santa Rusulia, è la prova di sta sintesi tra cultura pupulari e granni littiratura. Ma è ntê so’ cumpunimenti satìrici ca veni fora la so’ vera natura di osservaturi suciali e criticu sagaci dû so’ tempu.

‘A vuci di li debbuli: puisia comu strumentu di critica suciali

Ntê so’ versi, Fudduni si fici purtavuci di li umili, usannu l’arma di l’ironia pi dinunziari li nghjustizzi suciali. Ristò famusa la so’ risposta a lu vescuvu ca ci rimpruverava lu so’ statu di mendicanti: “Povera e minnica va a filosofia” (povera e mendica va la filosofia), “Vero è, ‘ccillenza, ma di russu va vistuta l’ignoranza!” (Vero è, eccellenza, ma di russu va vistuta l’ignoranza).
Sta capacità di cugghiri ntê pochi versi na critica suciali prufunna, ammucciata di n’arguzia e un’ironia tagghienti, fici la so’ puisia na ricchizza di ‘a cultura pupulari siciliana.

Metuduluggìi ‘nnovativi pi nu prugettu pioneristicu

Lu travagghiu di li ricircatura neo-zelandisi va cchiù in là di la semprici documentazioni storica. La so’ ricerca etnografica supra lu campu cumina metudi tradizziunali cu approcci ‘nnovativi: accantu a l’interviste cu studiosi e cittadini, si usa la tecnuluggìa digitali pi sarvari e diffunniri lu materiali raccugghiutu.
“Vogliamo dimostrare come la cultura popolare possa essere una risorsa viva per il presente e il futuro”, spieganu Tiné e Leotta. “Non si tratta solo di conservare dei testi, ma di mantenere vivo lo spirito di un’epoca e di un modo di vedere il mondo

Nu patrimoniu di sarvari

‘A mimoria di Petru Fudduni, ca na vota era vivissima ntê strati di Palermu, rischia d’addifriscarisi sutta la pressione di li canciamenti suciali e linguistici. L’avventu di li mass media e la perdita graduata dû dialettu sicilianu hanu cuntribbuitu ô scuramentu di la so’ fama.
Lu prugettu neo-zelandisi arriva accussì ntô mumentu giustu: la prisintazioni dî risultati di sta ricerca a la cumunità palirmitana, prevista pi li prossimi misi, putissi èssiri nu puntu di svirguta pi la salvataggiu di stu patrimoniu culturali.

Nu ponti tra passatu e futuru

L’iniziativa di riscoperta di Petru Fudduni è nu esempiu chjaru di comu la ricerca accademica d’oggi pò ridari vita ô patrimoniu culturali ‘mmateriali. La figura di stu pueta-filòsufu dû populu, cu la so’ capacità di uniri critica suciali e antica saggezza, cuntinua a parlari ô prisenti, grazzi a nu prugettu ca, di l’autra parti dû munnu, ha dicisu di sarvarinni la mimoria.

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